Начало Новини Аджерпрес: Сузана Фънтънариу – художникът, който моделира дървото: В изкуството няма мъжественост...

Аджерпрес: Сузана Фънтънариу – художникът, който моделира дървото: В изкуството няма мъжественост и женственост

109
Аджерпрес: Сузана Фънтънариу - художникът, който моделира дървото: В изкуството няма мъжественост и женственост

Всеки човек носи в себе си стремежа да лети нависоко, детската игра да рисува въображаеми форми от облаците, които пресичат небето. Именно в подобни преживявания се крие талантът, който може да утвърди човека в сферата на изкуството. Всеки художник започва живота си с детска мечта. Така започва и художничката, родом от Тимишоара, Сузана Фънтънариу, с изключителна артистична кариера както в Румъния, така и в чужбина, съобщава за БТА агенция Аджерпрес.

За цялостната си творческа дейност Сузана Фънтънариу казва пред Аджерпрес, че тя се изразява чрез творбите, изложени в ретроспективата „Катарзис – на ръба на света“ в Националния музей на изкуствата в Тимишоара – изложба, открита в годината, когато Тимишоара беше Европейска столица на културата (7 декември 2023 – 30 май 2024).

За художничката ксилографията (гравюра върху дърво) е „суровото“ начало на нейната кариера на график в младостта ѝ, между 25 и 40 години – период, който я прави видима в страната и в чужбина.

Практикувайки няколко жанра на изкуството – гравюра, рисунка, обект, книга-обект, инсталации, колаж, Сузана Фънтънариу заявява две лични тенденции: тя е привлечена от Далечния изток и изследва антропоморфния мотив (мумифициране) като следствие от тази афективност, въз основа на културна интуиция и визионерство, структурирано според художествения опит, чрез египетски мумии, японски гравюри (Хокусай), ориенталска писменост, дракони.

Втората тенденция в творчеството на художничката е експерименталният западен стил с румънски акценти.

Сузана Фънтънариу казва, че изобретателността и оригиналността са в основата на нейния артистичен подход, борейки се, като художник и преподавател във Факултета по изкуства и дизайн на Западния университет в Тимишоара, за консолидирането на концептуална платформа върху артистичния феномен в областта на визуалните изкуства, за да се осигури приемственост и изследване на съвременното артистично движение.

Токсичната среда, бруталните моменти, мистификацията на истината, ценностната несправедливост чрез незаслужени позиции, манипулациите, които водят до отчуждение и дехуманизация, социалните, политическите и културните синкопи са реалности, които засягат художничката. Тя се включва, внасяйки своята артистична визия, чрез проекти, посветени на мъчениците от Революцията от 1989 г., в Мемориала в Тимишоара.

Художничката признава, че проблемите на женствеността, разбирана като малцинство, където „женско“ означава „феминистко“ като естетическо и морално разграничение, винаги се поставят като външен или вътрешен проблем на изкуството.

„Ценността в изкуството се определя не от пола „мъжки“ или „женски“. Като говорим сега за гравюрата, признавам, че никога не съм имала усещането, че се сблъсквам с материал, който не би позволил да бъде подложен на изследването на художник, несправедливо заклеймен като лишен от сила. Дърворезбата не означава физическо усилие на ръчната изработка, а творческа енергия, пулсация, която идва отвътре, пренебрегвайки твърдостта на инструмента и материала, който само привидно ѝ се противопоставя. Овладяването на материала и неговото „моделиране“ е функция на идейното послание, което пулсира чрез действието на гравирането като естествен акт на съзидание“, споменава тя.

Сузана Фънтънариу има поредица от издателски проекти, текст и изображения, нов том с поезия, „Cenusa de aur“ (Златна пепел), албум, „Anatomii utopice“ (Утопични анатомии), „Portrete Covid“ (Портрети на Ковид, за ефекта на Ковид), том „Pagini de jurnal“ (Страници от дневника). Следва значителен и елегантен юбилеен албум „Ambalaj pentru suflet 75“ (Пакет за душата 75), оформен от Александру Китуца, с многобройни изображения и обширен диалог между куратор и художник, но също така и откъси от критически текстове на важни писатели и художествени критици, публикувани от Музея за изкуство „Брукентал“ в Сибиу, който е в очакване на официалното си представяне.

Във Виена предстои да бъде представен и вторият том „Сузана Фънтънариу“ на Александър Гердановиц, издаден от Ritter, Австрия. Художничката ще направи и самостоятелна изложба в Музея за изкуство „Брукентал“.

(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)