С концерт и изложба в Букурещ днес беше почетена 125-годишнината от рождението на композитора Панчо Владигеров. Музикалната проявява беше в Малката зала на Румънския Атенеум, а експозицията беше подредена във фоайето пред нея.
Събитието беше организирано от къщата музей “Панчо Владигеров” съвместно с домакините от Филхармония “Джордже Енеску”, със съдействието на Посолството на България в Румъния и с подкрепата на Столична община. БТА е медиен партньор.
Посланикът на страната ни в северната ни съседка Н. Пр. Радко Влайков коментира за БТА, че това е едно от най-значимите събития в културния календар на дипломатическата ни мисия в Букурещ, като не пропусна да благодари за съдействието на екипа на къщата музей „Панчо Владигеров“.
„Ние сме много щастливи, че този концерт е един чудесен повод да могат музикалните творци от Румъния още веднъж да си припомнят делото и произведенията на Панчо Владигеров. До ден днешен те се изпълняват тук в Румъния… Това е много добро събитие, въобще името на Панчо Владигеров, което румънската публика изпитва не само към Панчо Владигеров, а чрез него към българската музика и българската култура“, каза още Влайков.
Един от съавторите на художествено-документалната изложба „Панчо Владигеров в музикалния калейдоскоп на ХХ век: Посоки, връзки, отражения“ е Надя Сотирова, която е и дългогодишна служителка и бивш директор на къщата музей „Панчо Владигеров“. Тя каза за БТА, че в експозицията са показани доказателства за многобройните контакти на композитора с представители на световния музикален елит, както и за изявите му като изпълнител и диригент. Акцентира се върху контактите на Владигеров с румънски творци. Показани са и исторически сведения за негови творби, включени в репертоара на изпълнители инструменталисти в Румъния.
Сотирова добави, че още през 1934 година е първото гостуване на Владигеров в Букурещ и неговата авторска и изпълнителска изява е точно в Румънския Атенеум.
„Именно тези зародили се отначало колегиални, а по-късно и лични творчески контакти, го подтикват през 1942 и 1943 година да създаде своите румънски опуси. Това са четири румънски симфонични скици, които той изрично посвещава на колегите от Букурещката филхармония и техния диригент Джордже Джорджеску и вторият румънски опус, двете румънски скици, които той посвещава на Джордже Енеску“, каза още Сотирова.
Тя добави, че произведението на Владигеров“ Хоро стакато“ пък е по мелодия на румънския народен цигулар Григораш Динику и е посрещната с огромен възторг от публиката в Румъния.
„Тези три произведения остават като ярки, въпреки че носят типичната за румънската музика интонационна среда, по-специфична окраска, но благодарение на изключителното умение на Владигеров да разгръща големи симфонични платна се получават прекрасни симфонични опуси“, каза още Сотирова.
Уредникът в музея Мария Трошева добави, че изложбата предстои да бъде преместена в Националния музикален университет в Букурещ, където ще бъде от втори декември до началото на януари 2025 година.
„Надяваме се тези зараждащи се връзки с музей“ Джордже Енеску“, за които имаме индикация, да продължат във времето в резултат на това събитие. Надяваме се то да се превърне в един мост за културните връзки между България и Румъния“, каза Трошева.
Концертът от поредицата „По Владигеровски“ реставрира авторска камерна програма от 1941 година. Творби на българския композитор изпълниха Стоимен Пеев (цигулка), Атанас Кръстев (виолончело) и Мартина Табакова (пиано).
Представени бяха“ Песен“ из „Българска сюита“, „Прелюд“, „Есенна елегия“ и „Хумореска“ от Опус 15, „Елегичен романс“, „Концерт Фантазия“ и др.
Гостите на концерта и изложбата имаха възможността да наблюдават комбинация от музикално изкуство и информация с документи, която представя творческите връзки между българската и румънската музикална сцена през 20 век.