Шербан Саву, художникът, който е автор на проекта „Какво е работата“ (What Work Is), който ще представи Румъния на 60-ата международна изложба на изкуство – Биеналето във Венеция, призна, че, подтикнат от заглавието на стихотворение на Филип Левин, се е опитал да погледне реалността отвъд пропагандата през очите на работника – герой, висящ „между две системи“. Това съобщи румънската агенция Аджерпрес специално за БТА.
„Какво е работата“ всъщност е заглавието на стихотворение от Филип Левин, велик американски поет, с когото се запознах, като прочетох творчеството му, и веднага бях очарован от поезията му. И така, темата за работата е моя по-стара занимавка и през, да кажем, средата на 2000-те години бях много заинтересован да проуча малко за изкуството отпреди 89-та година, официалното изкуство. И почувствах, че въпросът трябва да бъде разгледан в по-големи детайли, задълбочих се в темите, към които се е ориентирало социалистическото реалистическо изкуство от онова време, и ги транспонирах в съвременната актуалност. И така погледнах малко към света около мен през перспективата на историята на изкуството и, неизбежно, темата за работника се оказа най-значимата. Работникът беше стълбът на обществото, той беше стълбът, около който беше изградено утопичното общество“, каза Саву на пресконференция, организирана в сряда в Националната библиотека в Букурещ и посветена на проекта, който ще представлява Румъния на Биеналето във Венеция.
Той обясни, че, гледайки света около себе си, вече не вижда „същия героизъм и същия патос, предизвикан от образите на социалистическия реализъм“.
Президентът на Румънския културен институт (ICR) Ливиу Жикман подчерта, че Румъния има привилегията да разполага с две изложбени пространства, едно в Националния павилион в „Джардини дела Биенале“ (Giardini della Biennale), което ще поеме основната част от проекта, и друго – в галерията на Представителството на ICR във Венеция, със секция, която се отнася до проекта. Ливиу Жикман подчерта, че проектът на Румъния за биеналето, както и стратегията на ICR за културна дипломация за периода 2022 – 2026 г., много адекватно представят страната.
На събитието присъстваха Йоана Чокан, комисар за участието на Румъния в тазгодишното издание на Венецианското биенале на изкуствата, държавният секретар в Министерството на културата Диана Бачуна и държавният секретар на Министерството на външните работи за връзка с Румънския културен институт и за културни политики Андрей Новак. Всички те изразиха подкрепата на съответните институции, които представляват, за румънските художници, присъстващи на „едно от най-емблематичните международни събития за изкуство“. Те приветстваха със задоволство сътрудничеството с артисти от Република Молдова – естествен жест на културна дипломация, свързваща две пространства с общи занимания.
***
Румъния ще участва на биеналето от 20 април до 24 ноември с печелившия проект „Какво е работата“ на Шербан Саву.
Организирана от Министерството на културата, Министерството на външните работи и Румънския културен институт, изложбата ще се помещава в Националния павилион в Giardini della Biennale и Новата галерия на Румънския институт за култура и хуманистични изследвания във Венеция.
Проектът на Шербан Саву „Какво е работата“ с куратор Чиприан Мурешан (който на свой ред представляваше Румъния на 57-ото Венецианско биенале), е заплетено отражение на сложната иконография на работата и свободното време, вдъхновена от историческия реализъм, неговата идеология и от пропагандното изкуство на Източния блок, казват организаторите.
В румънския павилион картините на Саву са изложени „в огромен полиптих, населен от дезориентирани главни герои и летаргична масовка, попаднали в затишие между работа и почивка; ансамбълът е завършен от пейка-инсталация, която включва пиедесталите на четири архитектурни модела украсени с мозайки“.
Базираното в Брюксел студио за графичен дизайн Ателие Бренда (Atelier Brenda) (Софи Кий и Нана Еси), което беше поканено да отговори на проекта на Шербан Саву, предлага специфична за обекта интервенция във фасадата и фоайето на Румънския павилион, като съобщението, което техният мащабен дизайн представлява, е „изследване на неидеологическа пропаганда, функционираща като реклама за нов тип социална фабрика“.
Новата галерия на Румънския институт за култура и хуманистични изследвания във Венеция ще бъде превърната в работилница за мозайки за студенти от университетите по изкуства в Яш и Кишинев като продължение на производствената традиция на малките венециански работилници.
„Ще има екипи от по двама майстори на мозайки съответно от Университета по изкуства в Яш и Университета по изкуства в Кишинев, които ще създадат в продължение на седем месеца (…) мащабна мозайка с релаксираща сцена за пикник, която планираме да дарим на град Кишинев“, каза Шербан Саву.
***
Базиран в Клуж-Напока, където живее и работи, Шербан Саву се интересува от множеството значения на видимата реалност, като рисува образа на околния свят през филтъра на историята на изкуството. Негови творби са излагани в Център Помпиду (Centre Pompidou) – Париж, Фондация Никола Дел Рошо (Fondazione Nicola Del Roscio) – Рим, Галерия Рудолфинум (Rudolfinum Gallery) – Прага; Музей Пиетро Каноника на Вила Боргезе (Museo Pietro Canonica, Villa Borghese) – Рим, Националния музей за съвременно изкуство в Букурещ; Центъра за съвременно изкуство „Льо Ле“ (Le Lait Center D’art Contemporain) – Алби; ПЛАТО (PLATEAU), Музея на изкуствата Самсунг (Samsung) – Сеул, Музея на модерното изкуство Arken Ishoj, Художествената галерия Mucsarnok (Mucsarnok Kunsthalle) – Будапеща.
(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)