„Емилия Перес“, мюзикълът на Жак Одиар за мексикански гангстер, който преминава през трансформация, за да избяга от мафията, счупи рекорда за най-много номинации за „Оскар“, получени от чуждоезиков филм.
При обявяването на номинациите в четвъртък стана ясно, че „Емилия Перес“ има 13 от тях – с три повече от „Тигър и дракон“ (2000) и „Рим“ (2018).
Това е първият случай, при който транс актьор – Карла София Гаскон, е номиниран за престижната филмова награда. Единственият подобен случай досега е на Елиът Пейдж, номиниран през 2009 година за филма „Джуно“, който 11 г. по-късно резкри сексулната си ориентация.
Филмът на Одиар беше също така включен в категорията за поддържаща актриса (за Зое Салдана), режисура, най-добър филм, адаптиран сценарий, международен филм, монтаж, операторско майсторство, грим и прическа, оригинална музика и два пъти за оригинална песен, пише The Guardian.
Междувременно „Бруталистът“, епичният филм на Брейди Корбет за унгарски архитект, който се премества в САЩ след Втората световна война, получи 10 номинации. В главната роля е Ейдриън Броуди.
Биографичният филм на Джеймс Манголд за Боб Дилън „Напълно непознат“ получи осем номинации, както и папският трилър на Едуард Бергер „Конклав“.
Само един от десетте филма, номинирани за най-добър филм, е режисиран от жена – противоречивият хорър „Същността“ на Корали Фаржа. Междувременно Фаржа беше и единствената жена сценарист сред десетте сценария в надпревара.
В номинациите има и поредица от изненади. В категорията за главна женска роля ветераните от индустрията Никол Кидман и Анджелина Джоли не са предложени за отличия за ролите им в „Бейбигърл“ и „Мария“.
В същото време обаче Деми Мур е фаворит в категорията. Тя ще се състезава за статуетката заедно със Синтия Ериво („Злосторницата“), Мики Мадисън („Анора“) и Фернанда Торес, която играе в реалната история на бразилско отвличане „Все още съм тук“.
Нито Хю Грант (за хорър филма „Еретик“), нито Даниел Крейг (за драмата с еротична обсесия „Куиър“) повториха номинациите си на „Златните глобуси“ и не успяха да намерят място сред финалната петица водещи актьори.
Редом с Броуди, Тимъти Шаламе е номиниран за ролята си на Дилън,
а в категорията са още и Ралф Файнс за „Конклав“ и Колман Доминго за затворническата драма „Синг Синг“. Включването на Себастиан Стан за неособено ласкавия биографичен филм за Доналд Тръмп „Учителят“ може да се интерпретира като ранна критика от Холивуд към завърналия се в Белия дом президент.
Кийран Кълкин води групата на номинираните за поддържаща роля за изпълнението си в комедията на Джеси Айзенберг „Истинска болка“, докато Зое Салдана от „Емилия Перес“ изглежда все по-сигурен кандидат в категорията за поддържаща актриса.
Дензъл Уошингтън не успя да осигури 11-та си номинация за впечатляващата си роля в „Гладиатор II“.
Закъснялото продължение на Ридли Скот на неговия хит от 2000 г., който спечели „Оскар“, се очакваше да повтори успеха си и на тазгодишната церемония; всъщност, той беше само включен в краткия списък за най-добър дизайн на костюми.
Тази година номинациите бяха отложени два пъти, за да се предостави повече време на 10,000-те избиратели – около 60% от които живеят в Лос Анджелис – да гледат филмите и да подадат своите гласове на фона на пожарите в Калифорния.
Гласуването приключи в петък, но остава неясно какво влияние ще има последвалата полемика относно използването на изкуствен интелект във „Бруталистът“ и „Емилия Перес“.
И двата филма използваха технологията за клониране на гласове: първият коригира унгарските акценти на Ейдриън Броуди и Фелисити Джоунс, а вторият подобрява певческия глас на Карла София Гаскон от „Емилия Перес“.
След разкритията, режисьорът на „Бруталистът“ Брейди Корбет защити своите звезди, като каза: „Изпълненията на Ейдриън и Фелисити са напълно техни.“
Церемонията по връчването на „Оскари“-те ще се проведе на 2 март, а на 16 февруари ще бъде церемонията по връчването на наградите „Бафта“.