Протестиращи снощи се събраха пред сградата на Народния театър с искане да се свали от афиша пиесата „Оръжията и човекът“. Режисьор е Джон Малкович, който за първи път поставя произведение на сцена в България. Премиерата на спектакъла беше насрочена за 19:00 ч. Протестът започна около час преди началото на спектакъла и приключи след 20:30 ч.
Според протестиращите представлението, разказващо за битката при Сливница, е с антибългарски характер. Затова и осуетиха влизането на цялата публика в залата. Актьорите все пак излязоха на сцената, но пред ограничен брой зрители, основно журналисти.
Недоволните обявиха в началото на протеста преди премиерата, че ще поискат и оставката на директора на театъра.
Малко след искането им за оставка, директорът на театъра Васил Василев направи опит да излезе да говори със събралите се, но беше физически нападнат от част от тях. Впоследствие Василев беше прибран в сградата на театъра от охраната, без да бъде наранен.
Част от протестиращите успяха по-късно да влязат в сградата на театъра и се опитаха да нахлуят и навътре, но бяха спрени от охраната, заради агресивното им поведение.
Директорът на театъра Васил Василев допусна медиите до постановката, за да отразят това, което тя реално представя, и да опровергаят мнението на протестиращите. Охраната на театъра се опита да организира кордон за зрителите, които имат билети, но протестиращите не им позволиха да влязат.
Срамно е 2024 година някой да иска цензура, каза директорът на Народния театър Васил Василев пред журналисти за протеста пред театъра. Василев се обърна към недоволните с молба да гледат пиесата. Той обясни, че се е отзовал на поканата на протестиращите и се е опитал да говори с тях, но без успех. „Аз излязох с лицето си пред тях, за да попитам какъв е проблемът. И те ме щурмуваха“, каза още директорът на театъра. „Ако днес има държава, ако днес има министър-председател, президент и правителство, те ще защитят правото на българските граждани, правото на българските творци свободно да изразяват своето творчество“, каза още Васил Василев.
Събитията пред театъра доведоха до реакцията на служебния министър на културата Найден Тодоров. „ Най-лесно е да се протестира срещу нещо, което не се познава и това е най-често случвалото се в България – през последните години ние редовно протестираме срещу неща, които не познаваме“, каза Тодоров в ефира на БТВ.
Той припомни, че постановката, която сега се обявява за антибългарска, е играна няколко пъти у нас – във Враца, в София и в Русе през 2010 година, а през 1996 година е отличена и с награда за режисура. „Смятам, че 14 години не е чак толкова много време, за да се променят толкова много настроенията в българския народ“, каза още министърът.
Остро осъждаме всички форми на цензура на свободата на словото и изкуството и опитите да се възпрепятства публиката да влезе в театъра, написаха от ГЕРБ в профила си във Фейсбук по повод протеста срещу постановката. Театърът по дефиниция е драма и провокация, допълват от партията. Времето на забранените представления и произведения на изкуството не съществува от 34 години и наш ангажимент като политическа сила е, то да не се върне, допълват от ГЕРБ.
Позиция по повод протеста изразиха и от „Продължаваме промяната“ (ПП) и съпредседателят на партията Кирил Петков. Да нападнеш Народния театър е варварски акт, който ние като граждани в свободна България не трябва да допускаме, написа Кирил Петков в профила си във Фейсбук .
От ПП написаха също в социалната мрежа, че погромът, който се случва пред Народния театър е нападение срещу свободата на словото, на изкуството и свободния творчески дух. „За нас нападението на Народния театър „Иван Вазов“ е не спонтанен протест, а активно мероприятие, организирано от хора близки до уж бившата Държавна сигурност“, допълват от партията и осъждат посегателството срещу една институцията.
Европейската театрална конвенция застава зад Народен театър „Иван Вазов“, тъй като той е изправен пред предизвикателства на своята артистична свобода и осъжда тревожното движение на крайнодесни групи в цяла Европа за ограничаване на свободата на изразяване. Това се посочва в позиция на най-голямата мрежа от публично финансирани театри.
Въпреки неоспоримо безобразното поведение на протестиращите, което премина в открит фашизъм, няма как да не отбележим, че е груба грешка от страна на директора на театъра да насрочат премиерата на пиеса, за която има твърдения, че представя българите, участвали в Сръбско-Българската война, в неблагоприятна светлина точно в деня на победата при Сливница. Това несъмнено породи недоволството на маса хора и даде повод на псевдопатриотите и модерни фашисти да се изявят и да си вдигат рейтинга. Защото именно скандалът, пропагандата и всяването на страх са отдавнашни техни похвати. А фактът, че самият директор на театъра е очаквал подобно развитие, както той сам обяви, несъмнено показва управленска грешка от негова страна.
А и няма как да не се запитаме защо американецът с хърватски корени Джон Малкович поставя позабравена пиеса на Бърнард Шоу точно в България и точно в деня, в който се чества победата на България в Сръбско-българската война. Провокация ли е това или целта е реклама. Със сигурност провокация имаше, а Малкович си направи безплатна реклама на гърба на България. А родните патриотари, предвождани от вечните протестиращи – „Възраждане“, Волен Сидеров, Ангел Джамбазки и Йоло Денев успяха да добавят още някоя точка към позавехналия си рейтинг.