Според Юлияна Чернева от Варненския драматичен театър, актьорът трябва да играе в съвременен контекст. Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за близките си в галерия „Арт Маркони“, където изрази театрален прочит на пиесата „Жената отсреща“ от Яна Добрева. Включи разказа „Разговор за смъртта“ от книгата „Детски етюди“ на Лудвик Ашкенази, както и стихотворения от Веселин Ханчев и Дамян Дамянов.
Любимите театрални произведения за Чернева се изпълняват с талант и смисъл, без да се превръщат в празна форма. Дори най-необичайната форма трябва да бъде обоснована и заредена със съдържание. Актьорът трябва да разбира защо режисьорът му иска определено изпълнение, за да го иска. За Чернева терминът „модерен театър“ е смешен, защото актьорът винаги трябва да играе в настоящето, независимо от автора.
Юлияна Чернева е изиграла над 120 роли, включително два мъжки герои, адаптирани за жени от режисьорите. Няма конкретна формула за създаването на героя. Понякога той се изгражда отвътре-навън, а понякога – отвън-навътре. Важно е за нея да види как изглежда героинята й, какви дрехи, аксесоари, грим и прическа има.
Ролята понякога идва бързо, а в други случаи изисква време, дори до премиерата. Главната роля трябва да те представлява и да остане пред очите на публиката, а истинският талант е да направиш малка роля значима. При появата на сцената, трябва да блеснеш, за да оставиш следа у гледателите.
Чернева обича всеки герой, който играе. От майка си, актрисата Катя Динева, научи, че ако не харесваш героя си, той може да ти отмъсти. „Трябва да го защитаваме, независимо на колко далечен е. Това е предизвикателство, но и благословие за нашата професия, защото имаме възможността да живеем множество животи, което е невероятно щастие,“ споделя тя.
Юлияна Чернева се появи в спектаклите „Тютюн“ и „Свръхчовек“ на Варненския драматичен театър „Стоян Бъчваров“.