С огромните политически промени в Обединеното кралство и САЩ, които допринесоха за нервна световна икономика, наблюдателите на пазара са изненадани да видят, че продажбите на изкуство не само спряха своя спад от 2015 г., но и тръгнаха в обратна посока за много категории, според годишната класация на Artprice.
Дилърите засилват своето дигитално присъствие, за да използват по-добре онлайн пазара, а аукционните къщи усъвършенстват операциите и маркетинга си, което води до възходящото движение. Но дали печалбите по върха на пазара просто не затъмняват по-широката картина?
Старото е ново
Това е златна епоха за художниците в златната възраст. Водени от реакция срещу недоказани млади художници, дилъри и колекционери, откриха отново по-възрастните утвърдени автори. Имена като Кармен Ерера, Роуз Уили, Бети Томпкинс, Мелвин Едуардс и Гета Братеску – художници над 70 години, които регистрират подновяване на кураторския и комерсиален успех през 2017 г. Циниците могат да отбележат, че десетилетия работа, умножена с години на подценяване, е непривлекателно уравнение за печалба, но е добре да видим, че дълголетните художници в крайна сметка получават признание за произведенията им.
Избирателно възстановяване на продажбите
Спадът на аукционният пазар през 2015 г. доведе до това, че аукционните къщи се занимаваха основно с частни сделки зад закрити врати. През 2017 г. е отбелязана рекордната цена на всички времена за продажба (450 млн. долара за Salvator Mundi на Леонардо в Кристис, Ню Йорк през ноември) и рекордна цена за съвременен художник (110.5 млн. долара за Жан Мишел Баския в Сотбис, Ню Йорк през май), както и подем в продажбите в Европа и Япония и силно търсене в категорията импресионисти и съвременни художници. Притиснати от все по-информирани купувачи за нови произведения, трите най-големи аукционни къщи върнаха обратно предлагането на гаранция за автентичносттаи застраховка – практика, която може да напомпа цените и в същото време да изяде печалбата. Рисковете си заслужават печалбите.
Сайтове за продажба на изкуство
С няколко загуби в областта на онлайн продажбите в началото на годината, консолидацията на основните играчи продължава, като разделянето на по-добре капитализираните компании стана по-ясно (например Artsy, която обяви разширяване през юли). С аукционни къщи и дилъри виждащи успех в продажбата на стоки с по-ниска стойност, като принтове, фотографии и онлайн дизайн, интернет може да се окаже плодородна основа, която да замести средните нива на изкуството и антикварната търговия, които по-рано се появяваха в офиса на Кристис, Южен Кенсингтън, който затвори, въпреки рентабилността.
Игра за увереност
Както се вижда от съдебните дела, подадени тази година от купувачи, които твърдят, че дадена работа, която са получили (или не), не е представена добре от продавача, доверието е голям проблем – толкова, че Сотбис придоби съдебна фирма, за да предотврати повторение на връщане на суми като тази от 10 млн. долара, която е платила за фалшив Франс Халс. Независимо от това дали купувачите са заслепени от неразкрити комисионни и комисионни към трети страни, потенциалните наддаващи са отблъснати и от непрозрачността на търговете и липсата на гаранции, киберпрестъпниците, които се насочват към сделки с изкуство или автентичността и произхода.